On Everyone’s Lips
From Pieter Bruegel to Cindy Sherman
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Mouth, lips, tongue, and teeth; speech, pain, and screaming; eating, devouring, spitting, and spewing; lust and passion: The oral cavity is a literally stimulating bodily zone. Not only have science and medicine always been involved in the exploration of the oral cavity, but also art and cultural history, from antiquity to the present. The Kunstmuseum Wolfsburg traces this broadly diversified path of the history of the motif within the frameworks the exhibition On Everyone’s Lips. From Pieter Bruegel to Cindy Sherman. With over 250 works of art by, among others, Albrecht Dürer, Pablo Picasso, Max Klinger, Marina Abramović, Andy Warhol, and Louise Bourgeois, it is the most comprehensive exhibition on the theme of the oral cavity in art in Germany to date.
The broadly conceived exhibition is devoted to monster mouths (Alfred Kubin) and vampire bites (Edvard Munch), considers the mouth as a Hellmouth and gateway to the “world-innerspace” (Pieter Bruegel). Dental culture, in turn, is illuminated in a variety of ways, from the tooth breaker in Jan Steen’s work and the depiction of the patron saint of dentists, Apollonia, in the work of Andy Warhol to tooth jewelry from non-European cultures. Mona Hatoum penetrates into the esophagus, while artists such as Man Ray and Anselmo Fox capture their breath in glass, soap, or chewing gum bubbles. And finally, the aesthetics of the lips, heightened in the kiss and oral libido, is a subject that Wolfgang Tillmans, Natalia LL, Picasso, Marilyn Minter, and many others address with their works in the exhibition. On Everyone’s Lips comprises paintings, sculptures, installations, photographs, drawings, prints, and video art, juxtaposed with individual exhibits from ethnological and scientific collections, film and advertising, music and literature.
The exhibition is accompanied by a comprehensive, richly illustrated publication. With specialized thematic essays, it offers not only in-depth content, but also extends beyond the exhibition itself. The mouth is thus also examined with regard to its various components and capabilities within the fields of cinematic history, ethnology, literary studies, and architecture. With contributions by Andreas Beitin, Hartmut Böhme, Horst Bredekamp & Kolja Thurner, Roland Garve, Birte Hinrichsen, Olaf Knellessen, Harald Lemke, Karin Leonhard, Jürgen Müller, Uta Ruhkamp, Marcus Stiglegger, and Ulrike Vedder. Hatje Cantz Publishers, separate German and English editions, each ca. 350 pages, with 350 illustrations. Available for 45 euros in the museum shop or at kunstmuseum.de/shop.
The exhibition On Everyone’s Lips has been curated by Uta Ruhkamp and developed in cooperation with the cultural scholar Hartmut Böhme and the dentist Beate Slominski.
The exhibition and accompanying publication are generously supported by the Cultural Foundation of the German Federal States.
Curator
Uta Ruhkamp
Curatorial Assistance
Birte Hinrichsen
Elena Engelbrechter
Regine Epp
Publikation
Magazin
Digitale Finissage von In aller Munde auf Instagram
Mit Kuratorin Dr. Uta Ruhkamp am 11. Mai digital durch die Ausstellung In aller Munde
Volkswagen Art4All: Hier gibt es den Talk von Hartmut Böhme und Uta Ruhkamp
Machen Sie mit beim Online-Yoga am 31. Mai im Kunstmuseum!
Zoom-Führung am 13. Mai um 18 Uhr durch In aller Munde
Verlängert: In aller Munde läuft bis zum 6. Juni 2021
Ihr Besuch bei uns: Buchen Sie hier Ihr Zeitfenster!
Volkswagen Art4All: Follow me around im Kunstmuseum
Kostenlose Zoom-Führung durch In aller Munde
Press
Derartig paraphernales Wissen um Zähne, Mundhöhle, Zunge, Lippen und alles, was damit ausgeübt werden kann, zeigte die Schau „In aller Munde“ im Kunstmuseum Wolfsburg.
Frankfurter Allgemeine Zeitung, Stefan Trinks, 7.11.2020
Es ist eine bombastische Schau geworden.
Der Tagesspiegel, Christiane Meixner, 31.10.2020
Die Bandbreite von der Dentalgeschichte über Lust und Zungenspiele bis zu vergoldeten Zähnen und Zahnprothesen erleben die Besucher mithilfe von Zeichnungen, Skulpturen, Installationen und Videos.
Wolfsburger Allgemeine Zeitung, Ann Kathrin Wucherpfennig, 30.10.2020
So erscheint die Ausstellung, die einer rahmensprengen Fülle von Aspekten des Rachens gerecht zu werden versucht, plausibel in ihren weit in die Geschichte zurückgreifenden, teils ganz schön schaurigen Darstellungen vom Rachen als Höllenschlund, zunächst eines tierischen, später eines menschlichen Mauls.
Wolfsburger Nachrichten, Martin Jasper, 30.10.2020
Den Mundraum, dieses durch und durch bekannte Gebiet, dieser Intimbereich, in dem durch Sprechen auch die Verbindung zum Anderen entsteht, diese Gegensatzkammer, in der das ganz Harte gleich neben dem ganz Weichen liegt, dieses Feuchtgebiet, das in Zeiten der Pandemie zu einer besonderen Problemzone wird, untersucht das Kunstmuseum Wolfsburg jetzt in einer großen, teils wunderbaren, teils auch Würgereflexe auslösenden Ausstellung.
Hannoversche Allgemeine Zeitung, Ronald Meyer-Arlt, 3.11.2020
Zurzeit sehen wir ihn meistens bedeckt, und manch einer kann ihn einfach nicht halten: den Mund. Wie sich dieser quer durch die Kunstgeschichte arbeitet, bringt das Kunstmuseum Wolfsburg zur Geltung.
Kulturnews, 1.11.2020
Diese vorgestellen Exponate sind ein „Horsd‘ouvre“ für die vielen interessanten Objekte, die in der Ausstellung zu entdecken sind. Auf nach Wolfsburg – der Weg lohnt sich.
Zahnärztliche Mitteilungen, 17.10.2020
Ein Kuratoren-Kunststück.
Kunstzeitung, 1.11.2020
Jetzt hat Houlihan sein Werk fertig geleckt: ein sechs mal fünf Meter sinnliches „Blütenmeer“. Und ein Highlight für die „Zungenpiazza“, einen Raum mit rosafarbenem Teppich, Zahn-Wänden und Rachendurchgang.
Bild, Anja Tischendorf, 13.10.2020